I dag er det vigtigt, at virksomheder skaber et godt ry på markedet. Mange kunder og potentielle medarbejdere er nemlig interesseret i at købe fra eller arbejde for en virksomhed, som virker etisk forsvarlig.
En måde hvorpå en virksomhed kan påvirke deres eget ry, er ved at kontrollere og sætte fokus på de images, som de gennem deres handlinger og udtalelser udsender til befolkningen.
Hvad er et corporate image, og hvorfor er det vigtigt?
Et corporate image er alle de signaler, som virksomheden udsender gennem alt det de frigiver til verden. Det er reklamer, pressemeddelelser, opslag på sociale medier, osv. Det er nærmest alt ekstern kommunikation. Hvis der frigives negativ eller modstridende omtale, så ville dette påvirke virksomhedens ry og kan resultere i et fald inden for salg.
Der er skrevet et utal af akademiske tekster og andre fagtekster, som beskriver helt nøjagtigt, hvad et corporate image er, hvordan det hænger sammen med virksomhedsidentitet og virksomhedens ry, samt hvordan man selv kan styre de images man frigiver.
To måder, hvorpå du kan styre, det image i sender ud til omverden
Der er mange måde at producere og sende gode images på, og det er helt sikkert et emne som alle virksomheder bør sætte sig ind i med tiden. Nedenfor gives der 2 eksempler på, hvordan din virksomhed kan sende gode images ud til jeres potentielle kunder og fremtidige medarbejdere.
1. Optimere jeres hjemmeside
Det første du kan gøre, er at skabe en god hjemmeside, som er stilren og nem at bruge. Der er ikke noget, der virker så uprofessionelt, som ikke at have en ordentlig hjemmeside, der er til at bruge. Derfor er det vigtigt med en hjemmeside optimering i ny og næ.
Det der skal lægges mærket til, er:
- Funktionaliteten af hjemme siden – altså er den til at finde rundt på og er der den rigtige information?
- Sproget skal også være i orden, både på den engelske og danske version af hjemmesiden.
- Udseendet, da det viser overskud, hvis der er styr på et fint tema.
2. Tænk over hvad virksomheden poster på sociale medier
I dag er sociale medier en stor spiller inden for alle felter, og det kan være en fantastisk ressource, da det giver adgang til direkte kommunikation med stakeholders, og det kan bruges til gratis omtale og reklamering.
Dog er det vigtig, at virksomheden kun poster ting, som passer ind i virksomhedens allerede etablerede identitet. Det vil nemlig skabe forvirring og virke utroværdigt, hvis I sender modstridende images ud på jeres sociale medier.