Har du styr på varemærket i din virksomhed?

Det er måske ikke lige det første man tænker på, når man starter en virksomhed op. Men faktummet er, at det faktisk er rigtig vigtigt at få klaret. Hvis du registrerer dit varemærke, er du med til at styrke din virksomheds varemærke. Du har mulighed for at registrere mange forskellige slags varemærker. Ofte kan disse varemærker deles op i fire kategorier: figurmærker, ordmærker, lydværker eller vareudstyrsmærker.

Er det vigtigt for min virksomhed at registrere som varemærke?

Hvis din virksomhed tilbyder et unikt produkt, der endnu ikke findes på markedet og, som differentierer sig for det der nu engang findes, bør du stærkt overveje, om det er tid for din virksomhed at få registreret sit varemærke. Det kan have fatale konsekvenser, hvis I vælger ikke at gøre det. Andre konkurrenter har nemlig frie rettigheder til at få kopieret dit varemærke, hvis du endnu ikke har fået det registreret. På denne hjemmeside, kan du få registreret dine varemærker. Det kan gøres nemt og hurtigt, og prisen er helt nede fra 3.000 kr. Dette kan helt sikkert betale sig i det lange løb.

Du styrker din virksomhed, når du registrerer dit varemærke

Når du registrerer dit varemærke, sikrer du dig, at andre ikke har lov til at udvikle noget, som minder meget om dit varemærke, eller som er meget stærkt inspireret af det din virksomhed har udviklet som produkt. 

Forskellige typer varemærker

Selvom varemærker oftest er visuelle, er dette ikke altid tilfældet. Dit unikke varemærke kan, for eksempel, også være en lyd, såsom en fængende jingle. Varemærkerne kategoriseres således: 

  • Figurmærker
  • Ordmærker
  • Lydværker
  • Vareudstyrsmærker

Figurmærker og ordmærker er nogle af de oftest benyttede varemærkekategorier. Et figurmærke er varemærke såsom et logo, et symbol eller lignende. Har du for eksempel et helt unikt logo, som differentierer sig fra konkurrenterne, kan du overveje at registrere dit varemærke som dette. Ordmærkerne beskriver varemærker som er bogstaver eller tal. Dette kan for eksempel være en virksomheds navn. Det er ikke særlig effektiv at to virksomheder hedder det samme og det kan forvirre dine kunder. 

Undgå, at andre kopierer dit produkt eller koncept

Der er en markant mindre risiko for, at andre kopierer dit varemærke, når du får det registreret. Vælger andre at udvikle noget, der svarer til varemærke, kan du vælge at tage sagen op hos Patent- og Varemærkestyrelsen. Hos Patent- og Varemærkestyrelsen kigger de på, om de to varemærker minder tilpas meget om hinanden for at få dømt den kopierende part af sagen. 

Dette skal du være opmærksom på, inden du tager dit varemærke i brug

Når du får registreret dit varemærke, kan der ikke gå flere årtier før du tager det i brug. Venter du nemlig mere end fem år på at tage dit varemærke i brug efter du har fået det registreret, skal du være opmærksom på, at du faktisk mister rettighederne til brugen af varemærket, når de fem år er gået. Fem år er dog lang tid, og du vil formentlig have lyst til at tage varemærket i brug lang tid før de fem år er gået.